Pages

Wednesday, March 18, 2015

Soya Non-GMO, Sumber Protein SIhat

Assalamualaikum semua

Anak sedang tidur, laju-laju update blog.  Saya tahu anda baca blog saya. Sebab, setiap hari ramai je yang singgah blog. Sebab anda rajin singgah blog, maka semakin bersemangat saya nak hapdate blog. Terima kasih uols! Mmmuah! Hihihihi.

Ok. Akhir-akhir ini ramai pulak yang tanya saya tentang isu Soya Bahaya. Serius, saya tak suka kontroversi. Jadinya, saya jarang nak update tentang kontroversi. Tapi, sebab ramai pulak yang tanya. Saya tulis sini. Nanti kalau ada yang tanya, saya tepek je link blog saya. Mudahkan?

Antara soalan yang selalu ditanya adalah.
Selamatke soya ni? Bukan ke soya ni PUNCA KANSER?
Ohoi. Tersedak saya! Selama saya tahu, antara makanan punca kanser adalah makanan yang tidak sihat.


Ini antaranya saja. Tapi, memnag soya belum masuk dalam senarai makanan penyebab kanser.


Setakat ni, selalu kita dengar, produk berasaskan soya seperti Tempe, tauhu dan air soya adalah makanan yang menyihatkan. Saya peminat tempe, tapi saya tak berapa minat tauhu dan air soya. Jadinya, masa mula-mula ambil keputusan nak minum ESP, saya cuma nak tahu khasiat sahaja. Tak tanya pon my upline. Minuman ni bagus ke tak untuk pesakit kanser. Masa tu, cuma fikir nak cari minuman penambah tenaga. Ha la nak jadi Superwomen kan. Awal-awal minum ESP, saya hanya fikir nak bagi dia bertambah sedap. Maka, saya pon cubalah resepi-resepi di sini.

Bila muncul soalan-soalan dan isu-isu berkaitan soya, barulah saya nak study pasal isu nih.
ESP menyediakan 14 gram protein soya Non-GMO berkualiti tinggi  dengan semua  asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.  Berbanding  protein daripada sumber daging, telur dan tenusu,  ESP adalah  rendah  lemak dan  bebas laktosa dan kolesterol.Mengandungi lima  vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones
Perkara yang nak dibincangkan adalah Soya-Non GMO. Ada beza ye Soya Non-GMO dengan Soya-GMO. GMO(Genetically Modified Organism) adalah makanan yang diubah secara genetik. 

Maksudnya?
Maksudnya, dah diubah genetiknya. nak bagi mudah faham macam ni. Kalau biasa buah tu 6 bulan baru boleh tuai, tapi bila da diubah, dia mungkin jadi 3 bulan sahaja. Sekarang, terlalu banyak makanan yang GMO. Sebab tu lah mereka yang berkemampuan akan memilih produk-produk organik. Bagi yang rajin pula, akan tanam dan ternak sediri. Tapi, Shaklee memang claim Soya yang digunakan untuk ESP adalah Non-GMO. 

Pinjam gambar Master Farah Wahida
Ini gambar di canister ESP. Shaklee memang claim ESP ni adalah dari Soya Non-GMO dan di bawah Identity Presevation Program (IPP). Kacang Soya ini  dipantau dengan teliti dari proses menanam, menuai, hinggalah pemprosesannya hingga menjadi ESP. 

Lepas tu, nanti customer akan tanya lagi. Kalau produk tu Non-GMO kenapa pulak?

Haaaa, ni nak jawab nih. Ramai yang tak-tahu. produk-produk GMO ni boleh menyebabkan allergy, toxic dan juga potensi menyebabkan kanser (banyak lagi sebab kanser). Antara makanan tinggi potensi GMO addalah jagung dan soya. Jadinya, nak beli soya sila belek botol atau tin masing-masing. ada tak, dia claim produk tu Non-GMO. Kalau tak ada, meh lah tukar ke ESP. Nak beli, boleh contact saya. Free consultation. Hehehe.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Segala testimoni atau penulisan tentang produk yang dikongsi dilaman web saya ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit/ masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yang berkaitan

Siti Hajjar Hassan
Shaklee Independent Distributor
1090868
+60182349882
hajjar07@gmail.com
https://www.facebook.com/HajjarHassan

No comments:

Post a Comment