Wednesday, June 12, 2013

CD34 Stem Cell Collection


Alhamdulillah, proses collection yang mendebarkan dah tamat. Ramai juga yang bertanya stem cell collection ni. Saya pun mulanya tidak bertanya pada doktor. Tapi bila terlalu banyak cakap cakap negatif tentang stem cell collection ni mulalah risau. Saya mula untuk buat sedikit pembacaan berkaitan stem cell collection. Saya tanya doktor dan nurse apa yang saya ragu. Alhamdulillah di Ampang saya dipantau oleh seorang doktor pakar yang sangat ceria, Dr Jay. Alhamdulillah, mudah, Allah sangat mudahkan. 

Collection ini dilakukan sebagai salah satu proses untuk transplan. Saya buat autologous transplan iaitu menggunakan stem sell atau sel induk sendiri. Untuk membuat collection ini bacaan CD34 itu mestilah lebih dari 10. Apakah pula CD34 tu? CD34 komponen dalam darah yang mengandungi sel induk. Kebiasaanya selepas 4hari dicucuk G-CSF/Neupogen barulah collection dilakukan. Tujuaannya adalah untuk menggalakkan pertumbuhan sel induk. 

Proses untuk collection itu tak lama. Cuma untuk saya, bacaan CD34 agak lambat untuk naik walaupun selepas empat hari. Maka doktor menambah dos suntikan G-CSF. Proses ini tidak semestinya sama untuk semua. Ia bergantung kepada kondisi badan. 

Sebelum collection dibuat satu salur dimasukkan ke dalam vein. Tak tahu nak panggil apa. ada panggil catheter, ada panggil femoral atau IJC. Tak sakit, sebab dibius setempat. Selepas itu diteruskan dengan proses collection selama empat jam.

Saya cuba cari dari Mr Google gambar ni. 
Ini hujungnya sahaja. Lebih kurang 20 cm yang masuk kedalam vein. 
Dimasukkan dari pangkal peha.

Yang ini pula mesin yang ada dalam bilik Epheresis di Wad 7D hospital Ampang.
Salur tadi akan dihubungkan ke mesin ini. 


"Once the stem cells are collected they are carefully frozen and stored at –183ÂșC until needed. Further testing on the stem cell bag is done to count the number of stem cells in total. After enough stem cells are safely frozen, the transplant can begin (or further chemotherapy/radiotherapy given first). The frozen stem cells can be stored indefinitely"  Sumber Perthhaematology

Selepas itu salur dikeluarkan dan boleh keluar wad. Sel induk tadi akan disimpan di Hospital Ampang hinggalah tarikh untuk transplan saya di Penang nanti. 
Seketinya collection yang dibuat tidak mencukupi maka suntikan G-CSF akan diberikan lagi dan collection akan dibuat keesokan hari. Jika masih sama maka mungkin akan diberikan tarikh temujanji yang lain. Seperti yang saya katakan proses adalah berbeza bagi setiap orang kerana badan manusia ini tidak sama.
Untuk suntikan G-CSF  pesakit boleh membuat pilihan sama ada untuk duduk di wad atau berulang. 
# Tulisan saya bukanlah tulisan perubatan. Ini adalah atas pengalaman saya. Inisiatif penulisan apabila ramai yang bertanya tentang stem cell collection. Sebagai catatan diri untuk berkongsi dengan mereka yang seperti saya. Tidak mahulah mendengar cakap cakap sahaja sedangkan cakap cakap itu hanyalah yang didengar bukanlah yang dialami sendiri. 

No comments:

Post a Comment

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...