Friday, July 12, 2013

Pemasangan Chemoport

Ingat tak saya ada kata tentang chemoprt. Ini serba sedikit tentang chemoport yang saya baca dari wikipidea. Bolehlah untuk jadikan pengetahuan am untuk hari ini bagi mereka yang baru mendengar tentang chemoport.

"In medicine, a port (or portacath) is a small medical appliance that is installed beneath the skin. A catheter connects the port to a vein. Under the skin, the port has a septum through which drugs can be injected and blood samples can be drawn many times, usually with less discomfort for the patient than a more typical "needle stick".
Ports are used mostly to treat hematology and oncology patients, but recently ports have been adapted also for hemodialysis patients.
The port is usually inserted in the upper chest, just below the clavicle or collar bone, leaving the patient's hands free." Sumber wikipidea.

Sepatutnya saya kena buat chemoport ni sejak kimoterapi pertama lagi. Tapi, entahlah kenapa tak buat. Mungkin masa tu saya takut sangat kena infection. Kesannya sekarang ni vein saya sangat susah nak cari. Kaau nak masuk branulla tu adalah 3-4 kalai cucuk baru jumpa. T_T

Yang ni gambar dari pakcik google... Lebih kurang gitulah rupanya port tu dalam badan. nanti jarum tu cucuk je kat tempat bonjol tu bial nak kimo. Saya belum pakai lagi sbb baru sangat..

Masa pasang Chemoport ni kenalah dibius setempat dan dibagilah ubat tidur.. tapi, mata ni tak nk tidur pulak. adalah rasa sikit-sikit macam kena gigit kerengga. 

Apa pun sekarang ni saya dah tukar regime kimo. Dah tukar kepaa Kimoterapi GDP. Hurm.. dah kena tulis pasal GDP pulak kan? Nanti saya cerita k...

Ok..sampai sini dulu ya.. nanti kita sambung eh...


No comments:

Post a Comment

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...