Thursday, February 12, 2009

Antara Obama dan DSAI-satu pemerhatian.....

Obama....Satu trend masakini mungkin. Dengan disaksikan lebih 13juta rakyat semasa beliau mengangkat sumpah sebagai Presiden Amerika Syarikat menjadikan Obama seorang tokoh yang begitu popular masakini. Mungkin semua melihat Obama sebagai satu harapan warga dunia umumnya dan warga Amerika sendiri.

Tapi saya sendiri suka melihat adanya satu persamaan antara Obama dan juga DSAI. Tidak keterlaluan mungkin jika saya membuat andaian begini. Perhatikan sahaja sewaktu pilihan raya Permatang Pauh. Permatang Pauh dipenuhi, dibanjiri oleh rakyat Malaysia yang datang dari segenap pelosok negeri, daerah dan kampung. Selain memberi sokongan dan bantuan demi melihat DSAI menang di Permatang Pauh ada juga yang datang sekadar mahu mendengar beliau berkata-kata. Kemenangan DSAI diraikan oleh penyokongnya hampir di setiap ceruk. Persamaan ketara antara Obama dan DSAI adalah penerimaan masyarakat terhadap mereka adalah kerana perjuangan mereka. Sokongan terhadap manifesto mereka yang menimbulkan satu harapan baru dalam diri setiap penyokong mereka.

Rakyat Amerika yang pada waktu ini dilanda dan dihimpit krisis ekonomi, krisis pekerjaan dan macam-macam lagi krisis yang menghambat diri melihat Obama satu harapan baru buat mereka. Dunia juga mengharap perkara yang sama kerana ekonomi mereka bergantung kepada ekonomi Amerika. Kerana nilai matawang mereka disandar kepada nilai matawang dolar Amerika. Obama juga dilihat satu harapan baru dalam menangani krisis dan kemelut di GAZA. Pendek kata, Obama dilihat mampu melakukan satu perubahan yang besar menjadikan impian dan harapan dunia satu kenyataan.

Dahulu, DSAI juga begitu. Dalam Malaysia menghadapai krisis dan kemelut ekonomi,inflasi,korupsi dalam kepimpinan Malaysia,isu Altantuya,isu kapal selam dan macam-macam lagi isu,krisis dan kemelut yang bagaikan menyesakkan dada setiap warga Malaysia, DSAI dilihat sebagai satu harapan baru. Dengan manifesto yang begitu membuka mata rakyat Permatang Pauh khususnya dan Malaysia amnya, dengan satu slogan dan tredmark 'Dari Permatang Pauh ke Putrajaya' menjadikan DSAI seorang tokoh dan penyelamat waktu itu.

Kita juga dapat melihat beberapa perubahan yang timbul apabila slogan DSAI ' Hari ini tubuh kerajaan, esok turun harga minyak' mempengaruhi masyarakat dan juga kerajaan pemerintah waktu itu. Semasa minggu berkempen harga minyak turun, sedangkan sebelum itu pihak kerajaan yang memerintah dengan sekeras-kerasnya menyatakan harga minyak tidak akan turun kerana mengikut harga dipasaran dunia.

Apa yang dapat saya simpulkan adalah Obama dan DSAI masing-masing punya cara dan peribadi tersendiri dalam memenangi hati pengundi dan penyokong mereka. Mereka merupakan 'politic of hope' masakini. Mereka adalah harapan baru demi sebuah perubahan yang diimpikan.

Namun, saya serahkan kepada pembaca untuk menilai. Saya hanya menulis dari satu sudut saya yang memerhati. Saya mengalu-alukan komentar untuk kita cambahkan idea dan pengetahuan kita bersama. Setiap pendapat itu tidak ada betul atau salah kerana setiap orang bebas menilai dan menyatakan pendapat dari sudut pandangan mereka.

No comments:

Post a Comment

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...