Thursday, July 18, 2013

Syukur hamba padaMu Tuhan

“..dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka dan ganti) pada hari-hari yang lain. Allah mahu kamu beroleh kemudahan, dan Dia tidak mahu kamu menanggung kesukaran” (Surah al-Baqarah: 185).

Alhamdulillah...Alhamdulillah...thumma Alhamdulillah. Masuk hari kedua saya dapat berpuasa tahun ini. Alhamdulillah... Hari ini termenung sendiri, mengenangkan tahun lepas disaat ini saya sedang terbaring. Sungguh tiada daya. Allah..hanya Allah yang tahu

Alhamdulillah, Atas kurniaNya jua. Alhamdulillah Allah beri kesempatan untuk bertemu Ramadhan. Allahuakbar. Syukur ya Allah atas nikmat sihat ini (walaupun belum 100% sihat). Banyak, banyak hikmah Allah semasa sakit. Ramadhan tahun lalu saya habiskan di Hospital Sultanah Aminah. Tidak dapat berpuasa. Tahun ini, walaupun masih dalam rawatan kimoterapi. Alhamdulillah Allah bagi kekuatan untuk berpuasa. Harapnya dapat menunaikan ibadah ini sehabis baiknya.

Saya tak pandai menulis. Cuma tulisan ini untuk insan-insan yang banyak mendoakan saya. Mereka-mereka yang datang ziarah saya semasa sakit. Hanya Allah yang balas doa dan sumbangan kalian. Hikmah silaturrahim itu saya rasakan masa saya sakit. Alhamdulillah..Allah sayangkan saya. DihantarSnya insan-insan berhati mulia bersama saya. Yang ziarah memberi semangat, telefon, sumbangan, dan doa yang tidak putus-putus. Semua itu kekuatan saya. Alhamdulillah... Alhamdulillah..Alhamdulillah... 

Hari ini hari kedua saya berpuasa. Seperti mana terjemahan dari ayat yang diatas tu. Allah beri kita rukhsah dalam puasa jika kita sakit atau musafir. Dalam hal saya, saya tak berpuasa kerana hari pertama berpuasa tu saya kena kimoterapi dan seterusnya perlu makan ubat untuk kanser itu mengikut jadual. Jadinya adalah dinasihatkan untuk orang sakit berbincang dengan doktor anda. Macam saya, saya tanya doktor bilakah masa yang sesuai untuk saya berpuasa. Doktor kata bila ubat dah habis dan badan rasa kuat bolehlah berpuasa. Alhamdulillah, dapatlah semalam berpuasa. Yang lapan hari lepas tu kenalah saya ganti berlahan-lahan. Semoga Allah mudahkan sebab lepas ni saya masih perlu rawatan kimoterapi.

P/s: Perancangan terbaru doktor adalah 15/8 GDP 2nd cycle dan pertengahan September Transplan. Berdebar untuk transplan. Akan duduk di wad selama sebulan. Insyirah. Ya saya sedang fikirkan dia. Sebulan penuh duduk di wad dan tidak boleh menerima pelawat. Moga Allah ilhamkan cara terbaik utnuk tenangkan Insyirah. 


2 comments:

  1. Alhamdulillah hajjar...tumpng gembira tgk perkembangan hajjar....moga Allah beri kekuatan ...ditingkatkn taqwa dan imanmu dan dimudahkn jalanmu dik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hajjar baru sempat godek-godek blog. Baru terperasan komen lama. Alhamdulillah. Terima kasih atas doa kalian. Semangat ini adalah berkat doa kalian.

      Delete

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...