Monday, November 25, 2013

Homeschooling : Homemade Playdough

Lama tak update lepas transplan. Artikel berkaitan transplan pun masih menjadi hutang yang tertunggak. Hehehe. Tiba-tiba menulis berkaitan homschooling. Sebenarnya homeschooling ni dah lama saya fikirkan untuk Insyirah. Kesempatan dalam wad saya gunakan untuk membaca berkaitan homeschooling hinggalah terjumpa Blog Mamahomeschool ni. Hebat mama ni. Dia ajar semua anak dia di rumah. Tak hantar ke tadika. Memandangkan saya tak bekerja bolehlah kiranya saya ambil masa setahun untuk ajar Insyirah sikit-sikit di rumah. Kami masih memilih untuk hantar Insyirah ke mana-mana tadika/playgroup/payschool untuk dia belajar bersosial dengan rakan sebaya. 

Idea untuk buat playdough ni datang bila Mak Long Insyirah terbeli playdough yg keras. Kesian budak-budak ni  nak main. Kebetulan esoknya saya keluar terus beli cream of tartar. Resepi saya ambil di Blog Mamahomeschool

Tak apa saya letak di sini juga. 

RESEPI PLAYDOUGH
2 cawan gandum
2 cawan air
1 cawan garam
1 sudu besar minyak
2 1/2 sudu teh cream tar-tar
pewarna makanan

Cara membuatnya: 
Campurkan semua bahan kemudian panaskan atas api. Kacau sampai ia jadi sprt mash potato. Lepas tu bolehlah dibahagikan utk diletakkan pewarna. Uli sampai jadi doh.
  

2 cawan tepung tu dapat sebanyak ni. Saya rasa kalau anak sorang tu cuba ubah resepi kepada 1cawan tepung sahaja.

 Khusyuk mereka bermain. 




 Insyirah dah mula melenyek-lenyek playdough tu.

 Tengok Insyirah dah sampai kemuncak. Dia letak atas lantai dan pijak-pijak.. Sangat kreatif.

Sebenarna banyak pelajaran semasa main playdough ni. Kita boleh ajar bentuk, warna, saiz, nombor, abjad, huruf hijaiyyah. Tapi saya pun tak buat sebab masa ni saya sibuk dengan persiapan perkahwinan adik ipar. 


p/s: azam kami nak homeschooling Insyirah untuk tahun depan. amin... InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...