Thursday, December 26, 2013

Homeschooling : Tips Ajar Anak Kecil Solat

Kesibukan bulan ini banyak aktiviti homeschooling Insyirah tergendala. Tapi saya sentiasa cakap pada diri kalau tak banyak, sikit pun jadilah. Jadi saya fokus untuk perkara yang kami boleh lakukan bersama-sama. Solat!

Semasa Blogwalking tips mengajar anak solat, saya jumpa banyak blog yang berkongsi tips ini. Kebanyakan menulis mengikut tahap umur 0-7 tahun. Saya akan fokus 0-2 tahun kerana Insyirah masih di fasa ini.

Saya kongsikan cara saya untuk melatih Insyirah solat. 

1. Berdoa

Kalau boleh, berdoa bersama-sama dia. Biar anak dengar doa kita. Kalau saya setiap masa. 

Contoh bila tengah sayang-sayang saya cakap, "Insyirah anak solehah, dengar cakap ibu ayah, rajin solat, bla bla bla." Itu cara sayalah, dan semestinya setiap waktu mustajab berdoa. Antara doa yang boleh kita amalkan ialah :


(Surah Ibrahim:40)

2. Membiasakan anak-anak dengan solat

Ini dibahagikan mengikut peringkat usia.

Umur 0-2 tahun

Letakkan anak berhampiran dengan tempat kita solat

Katakan kepadanya : "Sekejap ya sayang, ibu/ayah nak solat sebentar" 

Saya banyak tertinggal fasa ini kerana pada waktu ini saya banyak menghabiskan masa di dalam wad.

Ibu ayah juga boleh belajar ilmu solat sambil mendukung anak.  

Umur 2-4 tahun

Selalu mengajak mereka untuk solat bersama

Mungkin ada ibu bapa baru bermula merasakan agak sukar mengajak mereka. Cara saya, saya pujuk Insyirah berwudhuk dahulu. Fitrah anak kecil sukakan air. Saya ambil peluang menunjukkan padanya rukun wudhuk.

Tips penting untuk ibu ayah. Jangan memarahi anak-anak jika dia mengganggu kita dengan menarik sejadah atau memanjat ke atas kita. Ini boleh dirujuk kisah yang masyhur, kisah Saidina Hassan dan Hussin yang duduk di pundak Rasulullah hingga memaksa baginda sujud lebih lama. 

Adalah perkara biasa Insyirah solat dihadapan saya walaupun sudah disediakan sejadah kecil untuknya.

Perkara biasa dia duduk atas saya semasa duduk tasyhud.

Perkara biasa tarik tali telekung ketika sujud dan duduk.

Saya tidak terus memarahi dia. Usai solat saya pegang kepalanya dan cakap,
"Kalau ibu solat tak boleh kacau kan?"
Peluk, cium dan berdoa bersama-sama dia. Doa dalam bahasa Melayu supaya dia faham.

Mungkin ada yang mengatakan saya boleh melakukannya kerana saya seorang surirumah. Sebenarnya saya sendiri terlambat mendidik Insyirah. Sahabat-sahabat saya yang bekerjaya lebih awal mendidik anak mereka solat. Di sini tidak timbul cepat atau lambat. Apa yang penting kemahuan dan usaha kita mendorong anak-anak kita bersolat. Untuk mengetahui tips penuh boleh ke sini.

Masa ini dia menghadap saya yang sedang mengaji. Dapat tangkap perbuatannya yang lucu tu.

Dua situasi. Insyirah pakai telekung besar sebab telekungnya tertinggal dikampung.

Insyirah solat dengan  kakak-kakak. Sebenarnya mereka sepupu saya a.k.a makcik Insyirah. Hihihi


P/s: saya perasan lebih mudah mengajak Insyirah solat bersama kakak-kakak itu.

No comments:

Post a Comment

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...