Monday, May 6, 2013

Kimoterapi ICE-Cycle1

Namanya kimoterapi ICE. Mana datangnya nama ICE ni. Nama regim ubat tu memang ICE. Tiada kaitannya dengan air batu.

Nampaknya pengalaman pertama dengan ICE kurang baik. Separuh sesi, saya dijangkiti demam dan batuk. Doktor Pakar Goh Ai Sim memutuskan untuk menangguhkan kimoterapi ni dan pindahkan saya ke 'Isolation room'.

Oh.. Nampak menarik. Bilik seorang ada tv..tapi sayang air cond rosak. Tambahan ada renovation sebelah bilik. Tapi, dengan kondisi badan yang lemah sebab demam, batuk dan muntah semua tu tak memberi kesan apa apa.

Selepas 3hari demam kebah. Doktor teruskan dengan kimoterapi yang tertangguh. Sesi diteruskan dengan antibiotik IV Tienam. Selain IV Tienam doktor suntik Neupogen kerana sel darah putih turun dengan cepat. Tambahan Platlete. Huu.. Banyakkan? Alhamdulillah. Semua dapat dilalui dengan baik.

Pengalaman kimoterapi kali ini agak menggugat kekuatan. Seminggu selepas kimoterapi, rambut mula gugur. Alhamdulillah saya hadapi dengan tenang. Saya perasan suami agak terkejut. Tapi, dia cuba memberikan saya semangat. Ya, saya rasa semangatnya itu. Maka saya tidak bersedih dengan kekurangan ini.

Kakak Naqibah pula hadiahkan saya buku Zikir Penawar Kanser terbitan Telaga Biru. Bagus. Cuma ada beberapa yang tak dapat saya ikut. Takut salah faham dalam pengamalan. Saya ambil yang biasa dahulu.

Untuk Cycle 1 saya ditahan selama 18 hari. Lama kan? Rindu sungguh pada Insyirah. Dapat je keluar wad rasa nak peluk cium Doktor Goh tu. hehehe... Selepas seminggu akan masuk semula untuk Cycle 2 InsyaAllah.. Moga Allah permudahkan.

No comments:

Post a Comment

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...