Wednesday, March 12, 2014

SHAKLEE: ESP Untuk Gastrik


Bila dengar Gastrik, mesti ada yang dah rasa pedih-pedih panas kat perut tu kan? Saya sendiri pernah rasa sakit gastrik. Bila kena gulung-gulung badan menahan sakit. 

KENALI GASTRIK

Menurut Pakar Perunding Umum Pembedahan Laparoskopi, Dr. Mohd. Faisal Jabar, gastrik adalah masalah sangat lazim dan dibahagikan kepada dua jenis iaitu gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut) dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).
"Biasanya apabila orang berkata mereka ada masalah gastrik, ia merujuk kepada keadaan pertama (gastritis).
"Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH1 hingga pH2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terhakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik," katanya yang ditemui di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur.

Artikel Penuh: Utusan Onliine
TANDA-TANDA GASTRIK

ESP SHAKLEE & GASTRIK
ESP merupakan sumber protein unggul daripada kacang soya yang merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan didalam perut. Di samping itu, nutrien protein yang terkandung didalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat hakisan oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan. 


Saya sendiri adalah penghidap gastrik. Sakit gastrik saya semakin teruk bila menerima rawatan Kimoterapi. Bila kimoterapi, selera makan kadang-kadang hilang. Bila terskip waktu makan, mulalah kena gastrik. Gastrik bila dah kena, hanyalah memburukkan lagi rasa. Muntah sampai sakit perut. 

Alhamdulillah, sekarang ni rasanya dah lama dah tak kena gastrik. Lewat sikit jadual makan pun tak apa.  My Sis in law pun rasa yang sama. DIa student Maktab Perguruan Islam Bangi. Jadual yang padat kadang-kadang dia lupa makan. Bila dia dah makan ESP for almost 1 month dia sendiri perasan dah lama tak kena gastrik. Pagi-pagi mesti minum ESP. Kalau lewat sikit lunch pun tak apa katanya. Tak adalah rasa pedih perut lagi.

Gastrik yang dibiarkan boleh mengakibatkan ulser perut! Cegah sebelum parah!

Siti Hajjar Hassan
Shaklee Indipendent Distributor
ID: 1090868
SMS/Whatsapp: 018-2349882
Email: hajjar07@gmail.com




 
 

No comments:

Post a Comment

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...