Thursday, June 27, 2013

Kimoterapi GDP pula?

Selepas berjaya dengan Stem Cell Collection di Ampang. My Hodgkin Lymphoma Journey ni akan diteruskan di Penang. Harapan dan doa saya agar ianya berakhir dengan segera. Beakhir dengan jayanya. Amin..

Mengikut jadual sepatutnya saya admit wad di Pulau Pinang 19/6..tapi oleh kerana alasan-alasan yang saya dah tulis pada entry sebelum ni saya msuk wad 25/6.. Nak dijadikan ceritanya..meh la sini nak cerita.

Pagi-pagi selepas subuh keluar rumah. Sempat sarapan kat Medan Selera Taman Tun Sardon. Tempat kenangan zaman elajar kot tu. hehehe..dah lama sangat teringin nak sarapan kat situ. Semangat makan sebab fikir nak masuk wad kejap lagi kan.. Lepas sarapan terus lah ke wad. Selesai urusan suami tinggalkan saya sebab dia nak ke pejabat. 

Tunggu punya tunggu doktor pun datang. Bincang punya bincang diorang plan untuk beri kimo GDP. (Nanti saya akan cerita tentang kimo ni.) 

Alasan: sementara nak tunggu tarikh transplan tu, kanser saya perlu dikawal. Tambahan, hasil CT Scan yang terbaru tiada perubahan positif. Tambahan lagi tiba-tiba dada saya sakit. Sakitnya macam ada satu tekanan kat dalam. Paru paru kanan sebelah atas. Rasanya tak pernah sakit macam ni. Risaunya saya. Sebelum jumpa doktor saya hanya berikhtiar dengan sapu minyak Habbatus Sauda' yang diberi oleh sahabat suami.

Masa bincang dengan doktor saya mahu tangguh diberikan kimo sehingga dipasang Chemoport. Satu salur yang dipasang di vein di bahagian dada. Kelebihan? Anda tidak perlu dicucuk banyak kali untuk pasang branula. Kekurangan? Boleh kena jangkitan kuman. perlu jaga baik-baik. Kalau kena jangkitan kuman, mereka akan buang Chemoport tu. Dulu tu saya tak pasng sebab takut jangkitan la. Kesannya? sangat susah nak pasang branula kat tangan saya ni hah. Boleh sampai 4-5 kali cucuk baru berjaya. T_T

Hasil perbincangan. Doktor suruh balik. Datang semula 4/7 untuk pasang Chemoport dan teruskan dengan Chemo GDP pada 8/7. Heeee sukalah hati ni. Untuk kali ni dotor bekalkan saya satu jenis ubat. Dexa..... tak ingat ejaan. Satu jenis ubat steroid untuk kawal dan rawat kanser tu. Beserta dengan ubat batuk yang saya request dan ubat gastrik. Ubat batuk tu mengantuknya.. saya berhenti dah.. tak boleh buat kerja. tak boleh jaga Insyirah. 

Saya sendiri tak pasti bila sakit dada saya tu hilang. Sama ada kesan minyak habbatus Sauda' atau ubat tu. Wallahu'alam. Kebetulan saya makan ubat dan sapu ubat dalam tempoh masa yang sama. Tak apalah yang penting dah tak sakit. Semoga ianya terus hilang. Amin..

Ha... nak dijadikan ceritanya, petang tu jugalah saya discharge. hehehehe...suka...tapi hati berdebar menanti apakah pula Chemo GDP ini. Dan sehingga tarikh itu saya mahu tenangkan hati. Semoga nanti baik baik aja untuk saya. Amin..

No comments:

Post a Comment

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...