Monday, June 17, 2013

"Wamakaru wamakarallah wallahu khairulmakirin"


Hujung minggu yang sangat letih. Sangat! Tapi sangat seronok. Sangat! alhamdulillah akhirnya dapat pulang ke kampung untuk majlis walimah abang saya. Setiba di kampung dari Hospital Ampang terus rewang. Bagai terlupa saya sangat penat dengan proses collection tu. Bila ditegur saudara mara barulah perlahankan langkah tu.

Hari kenduri sampai berlari lari saya kehulu kehilir. Saya nak balas dendam sebab tak dapat tolong emak seperti yang dirancangkan sebab tiba tiba masuk wad. Jika diikut perancangannya, saya perlu tulis nama untuk kad kahwin, sediakan almond Chip Cookies dan Jeruk Madu Pak Ali sebagai isi dalam goodie bag. Lagi dahsyat ada kalangan saudara mara saya mahu tempah kek dengan saya. Namun, perancangan Allah mengatasi segalanya. 

Eh, tempah kek? Buat cookies? Ya, ikut perancangannya saya mahu mulakan perniagaan homemade cake and cookies selepas kimoterapi ABVD. Namun, impian itu terbantut kerana saya perlu menerima rawatan kimoterapi ICE pula. Pandai ke? Entahlah. Setakat saya buat cookies tu melepasi piawaian. Sekali ngap habis seoven. hehehe...PERASAN! diorang yang rasa cookies yang cakap. Saya pun tak sangka rupanya minat saya ke arah itu. Cuba disuruh saya memasak. Mahu rentung yang didalam kuali. 

Namun, saya puas hati dapat siapkan dulang hantaran untuk majlis pertunangan adik ipar saya. Yang ini saya tahu saya memang berbakat. PERASAN LAGI! Dari kecil dah tolong emak dan atok mak menggodek-godek barang hantaran. Cuma saya tidak berkesempatan untuk menggubah barang hantaran. Suka buat kerja kerja kreatif ni. Namun jika disuruh saya jadi Mak Andam untuk majlis perkahwinan tidaklah saya mahu. Kahwin sendiri pun bergaduh tak nak pelamin, tak nak make up.

Insan-insan pesakit kanser disekeliling saya semuanya bekerjaya. Uncle Jamaluddin tidak pernah MC walaupun selepas kimoterapi. Wahida pun sudah bekerja. Kak Zaleha sambung kerja ditempat lama. Seorang lagi yang sangat memberi inspirasi kepada saya. Aunty Aini. Saya suka panggil mama je. Lebih mesra kot. Dia masih lagi aktif dalam dunia trades bersama Babah. 

Saya? itulah ikut perancangan saya mahu mulakan perniagaan homemade cake dan cookies (LISTENCAKE) di rumah. Namun, Perancangan Allah saya masuk wad semula. Sementara dalam rawatan kimoterapi saya tangguhkan dahulu Listencake. Kini saya melakukan perniagaan online di laman Facebook. Saya menjual pakaiain muslimah dan cadar Patch Quilt. Buat masa ini saya hanya menjadi agen jualan kerana sukar bagi saya menguruskan stok dari dalam wad. Bolehlah saya anggap ianya satu latihan sebelum saya benar benar menguruskan Listencake. Moga Allah mudahkan urusan saya dan kita semua. Lagipun penat kot duduk senyap dalam wad. saya perlu buat sesuatu. Dasar tak boleh duduk diam.

Sebab itulah tajuk post ini adalah ayat al-quran dari surah Al-Imran ayat 54.

"Wamakaru wamakarallah wallahu khairulmakirin"
bermaksud: Mereka Merancang, Allah juga merancang. Allah jugalah sebaik-baik perancang. 

Ya Allah, engkaulah yang maha mengetahui segala yang tyersembunyi. 
Lorongkanlah aku dalam jalan yang Engkau redhai. 
Ya Allah peliharalah kami didunia dan di Akhirat, berkatilah kehidupan kami, murahkanlah rezeki kami.

P/s: Hingga saat ini kaki masih lagi sakit. Penat sangat kot. Selama ini duduk diam dalam wad.  

No comments:

Post a Comment

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...