Sunday, June 9, 2013

Pelayaran Hidup Hajjar Hassan

Hari ini duduk wad terfikir tentang My Hodgkin Lymphoma Journey ni. Apakah yang saya kutip sepanjang Journey/pengembaraan/pelayaran ini. Tambahan terbaca pula tulisan Ustaz Hasrizal.

Sebelum graduasi saya dah tetapkan sasaran untuk kerja dibahagian pengurusan sisa pepejal. Saya dah terbayang bayang disitulah daratan saya. Akan saya mula bercucuk tanam hingga menjadi gunung ganang.

Ditakdirkan saya berkahwin, tinggal di KL, mengandung, gugur. Selepas itu, masih mencari kerja kerana masa itu saya sangat sukakan bahagian sisa pepejal. Tapi, belum rezeinya. Rakan sekuliah ramainya mohon kerja di bahagian Waste water atau quality qontrol di kilang. Saya tak minat bahagian itu. Entah macam mana suami cadangkan saya memohon kerja sementara di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat. Saya seronok dan teruja. Hahahaha.. Saya ok je.

Habis kerja sementara, saya ditawarkan sebagai pekerja tetap dengan jawatan Setiausaha Kerja Pusat. Owh, masa ini saya berbelah bahagi kerana bukan mudah rupanya kerja di pejabat. tambahan pejabat parti. Baru saya tahu penatnya untuk handle sebuah parti. Kerenah ahli, kerenah pihak lawan. Owh, satu kejutan untuk saya. Biarpun sudah biasa dengan kerja jemaah islam di kampus, kerja politik kampus..tapi, jauhnya macam panggang dengan api. Cuma satu yang sama, surat saya still kena betulkan dengan my bos. Hahaha..

Di saat sudah mula menyayangi kerja itu, Suami saya dapat pula tawaran kerja Pulau Pinang. Owh, beratnya hati. Sedih pun ada. Maka mulalah kehidupan saya sebagai anak perantauan di Penang. Di Penang kami tinggal dengan keluarga mertua. Tak sempat nak cari rumah. Tambahan dekat sangat dengan tarikh due masa tu.

Selepas bersalin saya menganggur selama 9 bulan sebelum menjadi guru ganti selama 4bulan  sehinggalah saya disahkan Hodgkinn Lymphoma. Dan sekarang saya berfikir di mana daratannya untuk saya melabuh pelayaran?

Apa yang difahami dari artikel Ustaz bila kita sudah mendarat itu berusahalah sehabis baik. Jika kita rasa daratan itu bukan untuk kita maka teruskan pelayaran mencari daratan yang lain. Owh, makanya saya tidak harus berputus asa. Buat masa ini saya sedang cuba cuba untuk berniaga. Saya mulakan dengan membuat Homemade Cake. Namun impian ini disimpan hinggalah saya benar benar sihat. Homemade Cake perlukan kekuatan stamina yang tinggi untuk duduk di dapur. Sayangnya saya cepat letih. Tambahan saya terpaksa lalui sesi kimoterapi sekali lagi. Makanya saya simpan dalam hati hasrat dan impian Homemade Cake saya ini. Bakat? Saya tiada bakat. saya malas masak. Cuma Saya minat. Sangat minat dengan baking! Saya harap dengan minat yang mendalam onak duri ranjau akan dapat saya harungi.

Sekarang saya mahu buka perniagaan online pula. Untuk permulaan saya ini saya mulakan dengan agen dropship dahulu. Sebab? Saya duduk dalam wad. Mcam mana nak simpan stok. Harapnya dapatlah dijadikan latihan untuk saya sebelum benar benar berkecimpung dalam dunia perniagaan.

Hurmm.. Duduk wad ni saya ambil peluang untuk merenung masa hadapan. Here and hereafter. Apa yang saya buat di sini akan dikira disana. Maka, saya merancang untuk menjadi yang terbaik. Dan yang berguna untuk ummah dalam medan saya sendiri.

Ya Allah jadikan kami hambaMu yang beriman dan beramal soleh..

No comments:

Post a Comment

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...