Friday, June 7, 2013

Stem Cell Collection di Hospital Ampang

Alhamdulillah, saya dah sampai Ampang. InsyaAllah dalam seminggu lebih lebih paling lama di sini. Tujuannya untuk Stem Cell Collection. Stem Cell Collection berbeza dengan Bone Marrow. Saya cuba terangkan dengan ringkas perbezaannya dengan bahasa sayalah pelajar Teknologi Persekitaran.

Bone Marrow saya pernah buat di Johor Bahru. Prosesnya pesakit akan diiringkan dan pinggul pesakit akan digerudi. Rupanya baru saya tahu ada dua keadaan semasa proses ini. Sama ada pesakit dibius sepenuhnya atau dibius dibahagian itu sahaja. Macam saya dibius sepenuhnya. Maka, tidurlah tak bangun bangun. Suami kata lama jugak. Dalam dua jam saya tak sedar. Habis proses tu pun masih tidur lagi. Kebetulannya saya jumpa video. Tapi sayang tak dapat nak copy link. Tak mahir pakai ipad. Tak apalah readers boleh google je 'proses Bone Marrow'. InsyaAllah keuarlah berderet carian anda.

Untuk proses Stem Cell Collection ni pulak saya baru je nak buat. InsyaAllah hari Selasa ni. Takut! Tambahan ramai cakap bahayalah, nanti lumpuhlah. Allah! Hanya saya yang tahu debarnya. Tapi selepas mendapat sedikit pencerahan akhirnya baru saya yakin dan berani. Owh bukan politik je perlu pencerahan. Perubatan pun perlu okay! Hahaha.. Ha lah manusia kan senang membuat kesimpulan dan andaian walau dari khabar angin.

Ok, sekarang mari saya terangkan proses Stem Cell Collection. Stem Cell Collection prosesnya hanya 4jam sahaja! Owh sekejap ja..sakit? Entahlah.. Belum buat lagi.. Sebelum tu kena cucuk Neupogen selama 4hari. Hari ke lima akan start collection tu. Caranya ialah dengan cucuk kat peha dan akan ada salurannya untuk collect stem cell tu. hish susah payah nak cerita sebab tak lalui lagi.. nanti eh, saya update.Dan pagi ni Doktor round wad dia tanya.

Dr: awak ada keluarga sekitar KL?
Saya: Tak ada, kenapa doktor?
Dr: Owh, tak adalah..kalau ada boleh awak berulang kalau nak.

Ah! Jatuh rahangku dengar. Awatlah tak habaq awal awal.. Ada jugak ku menumpang saudara maraku disini. Oh doktor. Tak apalah duduk diam diam kat wad.

2 comments:

  1. Yeay, sudah jumpa hajjar di alam maya. Senang aku nak tau citer. Nanti aku balik dari temerloh aku jenguk ko lagi ye~

    ReplyDelete
  2. Haaa..nanti kiter keep in touch kat sini lah ye.. Huhuhu

    ReplyDelete

Disqus for Love Insyirah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...